Cử nhân Tài năng ISB BBus ngành Kinh doanh quốc tế

Kinh doanh quốc tế

Chương trình đào tạo cử nhân tài năng ngành Kinh doanh quốc tế  nhằm trang bị nền tảng kiến thức vững chắc, kỹ năng chuyên sâu và tư duy toàn cầu, giúp sinh viên phát triển năng lực lãnh đạo, sáng tạo và thích ứng linh hoạt trong môi trường kinh doanh quốc tế, đồng thời đề cao đạo đức nghề nghiệp, trách nhiệm xã hội và khả năng học tập suốt đời trong bối cảnh kinh tế thế giới không ngừng biến đổi.

Đối tượng người học

Người học đã tốt nghiệp Trung học phổ thông.

Theo quy định hiện hành của Bộ Giáo dục và Đào tạo và Quy chế đào tạo của Đại học Kinh tế TP. Hồ Chí Minh

Học kỳ
(dự kiến)
Loại học phầnMôn học
Học kỳ 1
(21 tín chỉ)
Bắt buộc
  • Kỹ năng học tập và nghề nghiệp (4 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Nguyên lý kinh tế (4 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Thống kê trong kinh doanh (4 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Toán trong kinh doanh (4 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Triết học Mác – Lênin (3 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Kinh tế chính trị Mác – Lênin (2 tín chỉ)
  • Học kỳ 2
    (24 tín chỉ)
    Bắt buộc
  • Nguyên lý kế toán (4 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Nguyên lý Marketing (4 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Nguyên lý quản trị (4 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Pháp luật kinh doanh (4 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Phân tích Kinh doanh và Ứng dụng AI (4 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Phương pháp nghiên cứu kinh doanh (4 tín chỉ)
  • Học kỳ 3
    (21 tín chỉ)
    Bắt buộc
  • Kinh doanh quốc tế (4 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Toàn cầu hóa và trách nhiệm doanh nghiệp (4 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Tuân thủ Thương mại quốc tế (4 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Kinh tế học quốc tế (4 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Phân tích thị trường quốc tế (3 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Lịch sử Đảng Cộng sản Việt Nam (2 tín chỉ)
  • Học kỳ 4
    (21 tín chỉ)
    Bắt buộc
  • Thiết kế nghiên cứu (4 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Học phần Capstone (6 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Kinh doanh và Marketing quốc tế (3 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Quản trị chuỗi cung ứng (3 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Sản phẩm và dịch vụ toàn cầu (3 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Chủ nghĩa xã hội khoa học (2 tín chỉ)
  • Học kỳ 5
    (14 tín chỉ)
    Bắt buộc
  • Chiến lược kinh doanh toàn cầu (3 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Chiến lược xuất nhập khẩu và ứng dụng (3 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Quản trị trong môi trường toàn cầu (3 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Tài chính trong thương mại quốc tế (3 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Tư tưởng Hồ Chí Minh (2 tín chỉ)
  • Học kỳ 6
    (14 tín chỉ)
    Bắt buộc
  • Giải quyết vấn đề trong tổ chức (4 tín chỉ)
  • Bắt buộc
  • Trải nghiệm khởi nghiệp (4 tín chỉ)
  • Tự chọn
  • Quản trị dự án quốc tế (3 tín chỉ)
  • Tự chọn
  • Thương mại điện tử (3 tín chỉ)
  • Tự chọn
  • Logistics quốc tế (3 tín chỉ)
  • Tự chọn
  • Quản trị hệ thống thông tin (3 tín chỉ)
  • Học kỳ 7
    (10 tín chỉ)
    Bắt buộc
  • Dự án tốt nghiệp (10 tín chỉ)
  • 1. Kiến thức (Knowledge)

    • Hiểu biết nền tảng về kinh tế, chính trị, xã hội và pháp luật quốc tế, cùng với những nguyên tắc phát triển bền vững, nhằm định hướng hành vi nghề nghiệp có trách nhiệm.
    • Hiểu biết toàn diện về môi trường kinh doanh toàn cầu, bao gồm chuỗi cung ứng quốc tế, chiến lược toàn cầu, thương mại quốc tế, tài chính quốc tế, văn hóa và giao tiếp xuyên quốc gia.
    • Có khả năng vận dụng kiến thức liên ngành (quản trị, marketing, logistics, tài chính, pháp lý…) trong bối cảnh kinh doanh quốc tế để giải quyết các tình huống thực tiễn.
    • Nhận diện và phân tích được các xu hướng kinh tế toàn cầu, và biến động thị trường để ra quyết định phù hợp trong môi trường đa quốc gia.
    2. Kỹ năng (Skills)
    • Thể hiện khả năng làm việc hiệu quả trong các nhóm đa văn hóa và liên chức năng, đồng thời phát huy vai trò lãnh đạo trong môi trường quốc tế.
    • Vận dụng tư duy phản biện và tư duy chiến lược để đánh giá, so sánh và đề xuất các giải pháp sáng tạo trong hoạt động kinh doanh quốc tế.
    • Sử dụng thành thạo công cụ phân tích số liệu, mô hình, phần mềm thương mại điện tử và công nghệ số để hỗ trợ ra quyết định.
    • Thể hiện kỹ năng đàm phán quốc tế, quản trị rủi ro toàn cầu, và thích ứng linh hoạt trong môi trường có tính thay đổi liên tục.
    3. Mức độ tự chủ và trách nhiệm (Autonomy and Resposibility)
    • Thể hiện nhận thức và cam kết về đạo đức nghề nghiệp, tuân thủ chuẩn mực quốc tế và luật lệ địa phương trong các hoạt động kinh doanh quốc tế.
    • Chủ động tích hợp các yếu tố phát triển bền vững, trách nhiệm xã hội doanh nghiệp và yếu tố văn hóa trong chiến lược quốc tế hóa.
    • Xây dựng năng lực học tập suốt đời, tự đánh giá, thích nghi và phát triển bản thân để dẫn dắt sự đổi mới trong bối cảnh kinh tế toàn cầu liên tục biến đổi.

    Ngoài những chuẩn đầu ra trên, sinh viên tốt nghiệp đạt các chuẩn đầu ra như sau:

    • Có năng lực ngoại ngữ bậc 4/6 Khung năng lực ngoại ngữ của Việt Nam, đạt IELTS 6.0 trở lên hay TOEIC 700 trở lên (TOEIC 4 kỹ năng), hay các chứng chỉ tương đương khác theo quy định.
    • Đạt chứng chỉ công nghệ thông tin theo Quyết định số 2322/QĐ-ĐHKT-ĐBCLPTCT ngày 08/7/2024 Quy định Chuẩn đầu ra kiến thức về công nghệ thông tin trình độ đại học tại Đại học Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh
    • Đạt chứng chỉ Giáo dục thể chất
    • Đạt chứng chỉ Giáo dục quốc phòng

    Cơ quan, tổ chức

    (Organization)

    Vị trí việc làm

    (Position)

    Mô tả công việc

    (Job description)

    Multinational companies

    Market Researcher Assistant

    Market research assistants are responsible for a range of tasks related to advertising and sales. They usually work with a marketing manager. Employment for market research assistants to 2019 is expected to grow strongly. Employment in this very large occupation grew very strongly over the last five years.

    Market research assistants support business growth by undertaking research into sales-related factors such as product mix, pricing and competitor activity.

    –         Undertaking detailed research as directed by marketing managers

    –         Preparing research documentation and dealing with logistics

    –         Communicating with a range of stakeholders and outside organizations

    –         Handling correspondence related to a variety of projects

    –         Analyzing both quantitative and qualitative data

    –         Collaborating with team members as directed

    Multinational companies

    Business Planning Assistant

    The position is a newly established position in a growing and international organization with the opportunity for professional and personal development.

    A Business Planning Assistant is responsible for the layout of the Business Plan. The candidate will be part of a small and flexible team involved in diversified tasks related to strategic and financial business planning and business performance management. The position will give good insight in the organizational operation and the opportunity to develop professional and personal skills.

     

    Key responsibilities include:

    –         Design the layout of the Business Plan

    –         Assist the Senior Business Planner in driving the Business Planning process

    –         Consolidate data

    –         Assist in facilitating workshops related to the Business Planning process

    –         Assist in scenario planning

    Multinational companies

    Logistics Coordinator

    Works in transportation or warehousing of goods. Processes orders and oversees cycle of order fulfilment. Responsible for making sure supplies, stock, materials, packages, and/or products are processed through the delivery and/or warehouse system efficiently and safely.

     

    Key responsibilities include:

    –          Facilitate the shipping of products from one destination to another

    –          Arrange transportation, schedule staff, and orchestrate deliveries to meet customer demand with little to no delay

    –          Receives products and coordinates delivery

    –          Prepares loads for shipment

    –          Takes steps to avoid quality control issues

    –          Makes sure warehouse capacity is kept at optimal levels

    –          Manages activities throughout the order fulfilment and transportation cycle to make sure established deadlines are met

    –          Oversees inventory of goods and vehicles

    –          Continually reviews freight costs, transportation rates, and/or the prices of raw materials to keep costs down where possible

    –          Streamlines shipping and transportation processes

    Multinational companies

    Purchasing Officer

    A Purchasing Officer will carry out all tasks allocated by the Purchasing Manager, which may include conducting research on potential vendors and suppliers, inspecting goods, and updating records. Candidates should be able to negotiate pricing and transport costs.

    To be successful as a Purchasing Officer, candidates should be able to multitask and evaluate products and vendors. Exceptional Purchasing Officers should be smooth negotiators with a keen eye for detail.

    Key responsibilities include:

    –          Conducting product research and sourcing new suppliers and vendors.

    –          Sourcing materials, goods, products, and services and negotiating the best or most cost-effective contracts and deals.

    –          Performing inventory inspections and reordering supplies and stock as necessary.

    –          Conducting market research to keep abreast of emerging trends and business opportunities.

    –          Inspecting stock and reporting any faulty items or inconsistencies immediately.

    –          Updating and maintaining records of all orders, payments, and received stock.

    –          Coordinating with the delivery team and following up on delays or orders that have been rescheduled.

    –          Attending product launches and networking with industry professionals.

    –          Establishing professional relationships with clients as well as vendors and suppliers.

    –          Ensuring all stock is packaged appropriately and delivered to the correct location in a timely manner.

    Non-govermental organizations/ Multinational companies

    International Project Assistant

     

    The Project Assistant supports implementation of activities of the project, in particular related to his/her country of posting. S/he carries out tasks in support of project development and implementation and provides administrative support to project management processes.


    The Project Assistant is responsible for the administrative processes and support functions in projects. S/he organizes project events and meetings being responsible for the management and implementation of the logistical arrangements and follow up. S/he compiles and prepares inputs to meetings, project reports, presentations and communication materials and processes activities in support of recruitment and procurement actions as well as manages contracts with contractors. S/he is responsible for maintaining project’s filing system.
    The Project Assistant works under the supervision of the Project Manager ensuring a smooth and timely delivery of project activities under the Project’s work plan and collaboratively with all members of Project Team either in the Headquarters, or other Project Offices. The daily work is supervised by the National Project Officer.

     

    Key responsibilities include:

    –         Assist in implementation of project activities in accordance with the work plan;

    –         Prepare administrative documents, collect and compile inputs to documents;

    –         Draft routine correspondence for project implementation;

    –         Prepare inputs to implementation processes such as recruitment of expert, procurement and contracting;

    –         Assist in procurement processes for conference/seminar services or other procurement actions foreseen in projects;

    –         Process actions in other systems;

    –         Administer contracts with service providers, interpreters and experts;

    –         Collect, compile and organize background materials, documents and other materials for meetings;

    –         Compile project reports;

    –         Prepare inputs to reports, summaries, graphs and inputs to presentations in support to various project activities;

    –         Provide support to the organization of workshops and meetings being responsible for visa arrangements, flight bookings, meeting facilities and accommodation, social program, catering, participant lists, calculations of daily subsistence allowance (DSA);

    –         Is responsible for meeting logistics; meeting rooms, audio-visual equipment, name tags, logistics for arrivals and departures, DSA payments in cash;

    –         Maintain the project filing system;

    –         Compile and prepare inputs to PR materials as required;

    –         Support implementation of project-related communication activities;

    –         Perform any other duties as required.

    TIN TUYỂN SINH LIÊN QUAN

    CÓ THỂ BẠN QUAN TÂM